Een goede voorbereiding... Een must!

  • Probeer je rugzak onder de 7 kilogram te houden!
  • Steek alles wat bereikbaar moet zijn tijdens de tocht (regenkledij, trui, kaart, kompas, wc-papier, lunchpakket,…) op gemakkelijk bereikbare plaatsen zoals de zijzakjes of het bovenste deel van je rugzak. Laat de verschillende zaken in je rugzak nauw aansluiten zodat er geen holtes ontstaan.
  • Hang zo weinig mogelijk aan de buitenkant van je rugzak. Slingerende voorwerpen brengen je uit evenwicht en belasten op die manier te veel je rug- en beenspieren.
  • Vermijd scherpe of harde voorwerpen aan de rugzijde of tegen de rugzakwand.
  • De zwaarste delen in je rugzak moeten het dichtst bij je rug steken. Zo komt het zwaartepunt van je rugzak zoveel mogelijk overeen met je eigen zwaartepunt.
  • Een gewicht waarvan de druk op het sterkste gedeelte van het lichaam gebracht wordt, draagt het gemakkelijkst. Zorg er dus voor dat je rugzak op je bekken steunt, niet te veel hindert aan de schouders en geen last is voor de rug. Door de schouderriemen ruimer te laten, kan je heel wat last van je schouders en rug wegnemen. Als je ze te veel lost, dan zal het zwaartepunt te veel afwijken van je eigen zwaartepunt. Maak zelf de bedenking waarom de schouderriemen ruimer moeten zijn in het bergop gaan…
  • Het rugframe van je rugzak moet zoveel mogelijk het krommingsprofiel van je rug volgen.

Na al deze tips kan je zuinig gepakt aan de joepie beginnen!

Niet enkel een evenwichtige rugzak verlicht het stappen, maar ook goed ingelopen schoeisel maakt de tocht een stuk gemakkelijker!